сряда, 23 март 2016 г.

Покупка на дизелов автомобил

Нека да разгледаме важни фактори, на които бихме могли да обърнем внимание при закупуването на автомобил с дизелов двигател, без да имаме задълбочени познания по тази област- и ако нямаме близък познат механик, който да ни придружи при огледа..
Обикновено, когато търсим употребяван автомобил, търсим такъв, които има добра сервизна история, която да потвърди съответното добро техническо и визуално състояние.. Въпреки, че има реална възможност тази история да бъде коригирана, моят съвет е да насочите търсенето си към автомобили нов внос(от Германия)-шансът за доказване на реалното състояние на автомобила е по-голям..
Кой сезон е по-подходящ за закупуването на дизелов автомобил?
Според специалистите-през зимата.. Дори и при температури под 0, читавият дизелов мотор трябва да запали без колебания. Ако двигателят работи добре при студен старт (без колебания в оборотите и шумове), това е добър признак. Същото се отнася и при вече загрял двигател.
При вече запален студен двигател- изваждаме щеката за маслото и наблюдаваме за това, дали не излиза въздух, пръски от маслото или изгорели газове. Ако няма-то всичко е наред.
При загрял мотор- развиваме тапата на маслото и ако има наличие на споменатите газове и пръски, то това означава проблем.
Изправният дизел работи с постоянен режим, не сменя оборотите си и не генерира шумове. Има ли хъркане, виене, стържене, скърцане, чаткане и т.н. - значи е повреден.
Подходящ тестер за състоянието на двигателя са газовете от ауспуха. Вода в цилиндрите (спукан блок, глава или издухана гарнитура) се доказва с бял пушек. Износен двигател се открива със сив дим и тежък мирис на изгоряло масло. При подаване на газ и задържане на около 2000 оборота няма нищо страшно ако видим черен дим в началото. Но ако след няколко секунди (две или три) при споменатите обороти няма избистряне на пушека, значи сме загазили. Безцветните газове от ауспуха подсказват, че всичко е наред, а "мътилката" - лошо изгаряне на нафтата. Вече можем да търсим обяснение в избягала центровка, омекнали пружини на дюзите, коксувал разпръсквач (т.нар. "пикаеща дюза")... Или в горивната помпа. Последното е най-неприятно.
Върху отвора на ауспуха с лист хартия (вестник) се засича проблем с клапаните. В момента, в който изгорелите газове го огъват при излизането си, подайте рязко газ и пуснете тутакси педала. Нормално е листът да се огъне, но ако бъде засмукан след това от ауспуха - значи нещо в клапаните не е наред.
При работещ двигател отворете казанчето за антифриз. Задръжте подадената газ при 2500 оборота. Имате издухана гарнитура ако в течността се появят газови мехурчета.
Огледайте ремъчните шайби на включения мотор. Радиално и аксиално движени не трябва да се наблюдава.
Огледайте цвета на маслото като изкарате маслената щека. Появи ли се бяла водна емулсия - значи влиза вода.
Поставете върху парче стъкло масло от двигателя. Разтрийте с вълнено парцалче. Случи ли се да се появят следи от надиране по стъклото - присадката в маслото е гарантирана.
Проблемите с присадките в маслото и в сервиз обаче не могат да се решат. Нужна е специална лаборатория. Те са или по износените части, или повишават вискозитета на маслото.
Няма гарантиран метод за доказване на присадките от първия тип. Единствено абразивните частици се откриват с парцалчето и стъклото.
При студено време обаче лесно засичаме вторите, които развалят маслото и го сгъстяват. Ако ги има в студения мотор то е гъст като мед. Заради тях запалването става трудно. По-горе писах, че дори зимата дизелът си пали от раз, а маршът на двигателя е като на бензинов.
Оставете на празен ход запален мотор и внимавайте за вибрации. По-горе споменах, че ако има такива ("скачане" или "разтрисане") - значи двигателят е повреден. Всякакви негови движения са признак за проблем, не се успокоявайте, че може да е от оборотите. Няма нужда да вярвате в "бабини деветини", че е нормално дизелът да вибрира. Правилното поведение на мотора е като на бензиновия му събрат - без излишни сътресения. Единствено малко по-силната вибрация може да се обясни с разликата на принципа на работа на двата двигателя.
Огледайте картера на канал за удари. При работещ двигател внимавайте за течове. Молете се, да не сълзи между мотора и скоростната кутия. Ремонтът на проблемната семеринга е трудна и свързана с пълен демонтаж на кутията.
Тръгнете без да подавате газ при по-голям наклон на изкачване. Изправният дизел потегля без допълнителна газ на първа предавка, дори при пълно купе. Загасне ли двигателят - лошо.
При рязко ускорение колата се "изстрелва" плавно с добра тяга с ниски обороти. Не трябва да се появяват вибрации. Има ли такива, те са от мотора и колата не трябва да се купува.
Щом сте изпълнили тези съвети, но не сте сигурни в себе си, а и за да сте по-сигурни в избора си, бихте могли да закарате автомобила на сервиз за диагностика.



Няма коментари:

Публикуване на коментар